Stor stigning i antallet af klager over reklamer
Et nej tak til reklamer og telefonopkald fra virksomheder bliver i stigende grad ikke respekteret.
Og det er en ærgerlig udvikling, lyder det fra Lea Markersen, der er jurist i Forbrugerrådet TÆNK.
- Det sender et signal om at det må kunne betale sig for virksomhederne at undgå reglerne. Det kan være vi skal se på at stramme reglerne, siger hun.
Det kan i dag give en bøde fra 10.000 kroner og opefter, hvis en virksomhed ikke respekterer et nej tak til reklamer og telefonsalg.
Og det er rigeligt, mener Lone Rasmussen, der er markedschef hos Dansk Erhverv.
- Konsekvenserne er allerede meget store. Forbrugerombudsmanden offentliggører både bødens størrelse og hvad der er sket. Det er meget ubehageligt for virksomhederne, siger hun.
Ifølge Lone Rasmussen er det ofte kryptiske betingelser for at deltage i internetkonkurrencer der gør, at mange danskere uforvarende kommer til at takke ja til at modtage reklamer.